BUN VENIT!

BUN VENIT!

NOUA PROGRAMA DE TITULARIZARE ISTORIE 2010

Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

CENTRUL NAłIONAL DE EVALUARE SI EXAMINARE DIRECłIA GENERALĂ EDUCAłIE SI ÎNVĂłARE PE TOT PARCURSUL VIEłII

CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILO DIDACTICE/ CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/ REZERVATE ÎN ÎNVĂłĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA ISTORIE

- Bucuresti -

2010

Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

2

A. NOTĂ DE PREZENTARE

Activitatea profesorului de ISTORIE se concentrează pe formarea si dezvoltarea la elevi, a unor competenŃe generale si specifice, corelate cu cele opt competenŃe europene cheie si pe formarea unui comportament civic si a deprinderilor de a învăŃa pe tot parcursul vieŃii. În proiectarea activităŃilor didactice si pe parcursul desfăsurării acestora, cadrul didactic trebuie să Ńină seama de particularităŃile dezvoltării psihologice si de vârstă ale elevilor, de resursele materiale si umane avute la dispoziŃie si de idealul de dezvoltare a societăŃii românesti, în context european.
Studiul istoriei se concentrează pe înŃelegerea specificului disciplinei si a cunoasterii de tip istoric. Oferta de cunoastere pe care o face istoria ca disciplină de învăŃământ îsi propune să stimuleze interesul pentru acest domeniu, să asigure condiŃiile necesare pentru învăŃarea permanentă.
Prezenta programă se adresează candidaŃilor care se prezintă la concursul pentru ocupare a posturilor didactice/ catedrelor declarate vacante/rezervate în învăŃământu preuniversitar de stat, la disciplina ISTORIE si care au absolvit facultăŃi de acest profil .
ConŃinutul si competenŃele sunt elaborate în asa fel încât să răspundă schimbărilor impuse de
noua abordare curriculară a proiectării si a realizării activităŃilor didactice, ele fiind concepute în conformitate cu abordarea curriculară de tip sistemic. Programa răspunde cerinŃelor profilului absolventului de învăŃământ superior, care urmează să fie încadrat pe un post didactic, specialitatea ISTORIE, în învăŃământul preuniversitar. Acest profil presupune cunoasterea conŃinuturilor stiinŃifice fundamentale, a tendinŃelor noi în evoluŃia disciplinei de învăŃământ ISTORIE, aplicarea noilor direcŃii ale didacticii generale si ale metodicii predării-învăŃării-evaluării ISTORIEI. De asemenea, presupune probarea capacităŃilor necesare pentru proiectarea, realizarea si evaluarea activităŃilor didactice, demonstrarea abilităŃilor de comunicare, empatice si de cooperare necesare realizării actului educaŃional.
Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

3

B. COMPETENłELE PROFESORULUI DE ISTORIE

CompetenŃele profesorului de ISTORIE, pe care trebuie să le dovedească în procesul de predare-învăŃare-evaluare si care vor fi dezvoltate pe tot parcursul activităŃii profesionale, sunt:
• Abordarea surselor si a temelor istorice prin intermediul multiperspectivităŃii;
• Aplicarea metodelor si tehnicilor specifice istoriei în abordarea surselor si a temelor de specialitate;
• Analizarea schimbărilor din istorie prin aplicarea metodelor si tehnicilor specifice stiinŃelor istorice;
• ÎnŃelegerea principiilor didacticii în specialitatea ISTORIE;
• Construirea unor demersuri didactice interactive prin adecvarea strategiilor la conŃinuturi;
• Utilizarea documentelor scolare reglatoare în activitatea didactică;
• Proiectarea si realizarea demersului didactic: intra,-inter,–multi, transdisciplinar în ceea ce priveste interpretarea faptelor istorice;
• Proiectarea si realizarea evaluării competenŃelor dobândite de elevi în condiŃiile asigurării calităŃii actului educaŃional;
• Adecvarea demersurilor didactice la sistemul de educaŃie asistată de calculator, la particularităŃile de vârstă ale elevilor în condiŃiile asigurării calităŃii actulu educaŃional;
• Conceperea unor modalităŃi de instruire operaŃionale în care să predomine climatul interactiv, de cooperare, stimulativ, cu scopul cresterii eficienŃei rezultateloR activităŃilor didactice.
• Proiectarea si realizarea procesului de predare-învăŃare –evaluare având la bază centrarea activităŃii pe elev si formarea competenŃelor;
• Dezvoltarea unui comportament civic activ, deschis societăŃii democratice, pluraliste;
• Dezvoltarea si consolidarea practicilor didactice prin care istoria contribuie la educarea pentru o cetăŃenie democratică, europeană;
• Asigurarea complementarităŃii educaŃiei formale, nonformale si informare prin transferabilitatea cunostinŃelor de la ISTORIE în diverse situaŃii.
Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

4

C. TEMATICA STIINłIFICĂ PENTRU DISCIPLINA ISTORIE

1. Orientul Antic (Mesopotamia, Egipt, Palestina);

2. Lumea greacă (secolele al VI-lea – al IV-lea î.Hr.);

3. Geto – dacii;

4. Statul roman (Republica, Principatul, Imperiul, Dominatul);

5. Etnogeneza românilor;

6. Crestinismul - de la origini la Marea Schismă;

7. Geneza si organizarea statului în spaŃiul românesc în Evul Mediu;

8. Lumea bizantină (secolele al VII-lea – al XV-lea);

9. Stat si societate în Europa Occidentală în Evul Mediu

10. Lumea islamică (secolele al VII-lea – al XVI-lea);

11. Românii în „cruciada târzie” (secolele al XIV-lea – al XVI-lea);

12. Renasterea si Reforma;

13. Marile descoperiri geografice;

14. Absolutismul în secolele al XVI-lea – al XVII-lea (FranŃa, Anglia, Rusia);

15. SpaŃiul românesc - între medieval si modern (secolele al XVII-lea – al XIX-lea);

16. Iluminismul - ideologie si acŃiune (Marea Britanie, SUA, FranŃa);

17. ApariŃia lumii moderne. RevoluŃia industrială;

18. Secolul al XIX-lea – „secolul naŃiunilor”;

19. Constituirea României moderne;

20. Societate, ideologii, viaŃă politică în România până la Primul Război Mondial;

21. Românii din afara graniŃelor (secolul al XIX-lea si începutul secolului al XX-lea);

22. Primul si al Doilea Război Mondial;

23. Participarea României la cele două conflicte mondiale;

24. 1918 la români: Marea Unire;

25. Lumea interbelică. România între cele două războaie mondiale;

26. Lumea postbelică - de la sfârsitul celui de-al Doilea Război Mondial la începutul

mileniului al III-lea;

27. Cultura română - evoluŃie si particularităŃi în cultura universală (secolele al XVIII-lea –

al XX-lea);

28. Regimul comunist din România;

29. România: 1989 - la începutul mileniului al III-lea.

Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

5

D. BIBLIOGRAFIE OBLIGATORIE PENTRU TEMATICA STIINłIFICĂ

• Academia Română, Istoria Românilor (tratat), volumele 1-9, Bucuresti, 2001-2008, capitolele referitoare la tematica concursului.

• Barber, J., Istoria Europei Moderne, Bucuresti, Edit. Lider, 1998.

• Bărbulescu, M., Deletant D., Hitchins K., Papacostea S., Teodor P., Istoria României, Edit. Corint, Bucuresti, 2002.

• Berindei, D., Cultura naŃională română modernă, Edit. Eminescu, Bucuresti, 1996.

• Bernstein, S., Milza, P., Istoria Europei, volumele 1-5, Edit. Institutul European, Iasi, 1998-1999.

• Bloch, R., Cousin, J., Roma si destinul ei, volumele 1-2, Edit. Meridiane, Bucuresti, 1988.

• Brătianu, Gh., TradiŃia istorică despre întemeierea statelor românesti, Edit. Eminescu, Bucuresti, 1980.

• Brezeanu, S., O Istorie a Imperiului Bizantin, Edit. Meronia, ediŃia a II-a, Bucuresti, 2007.

• Brown, T.,G., Shi, D.,E., America. O istorie narativă, Edit. Enciclopedică, volumele 1-3,

Bucuresti, 1996.

• Carpentier, J. Lebrun, F., Istoria Europei, Edit. Humanitas, Bucuresti, 1997.

• Chamoux, Fr., CivilizaŃia greacă vol. 1-2, Edit. Meridiane, Bucuresti, 1985.

• Chamoux , Fr., CivilizaŃia elenistică, vol. 1-2, Edit. Meridiane, Bucuresti, 1985.

• Chaunu, P., CivilizaŃia Europei în Secolul Luminilor, vol. 1-2, Edit. Meridiane, Bucuresti, 1986.

• Constantiniu, F., O istorie sinceră a poporului român, ediŃia a III-a, Edit. Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2003.

• Courtois, S.T., Cartea neagră a comunismului, Edit. Humanitas, Bucuresti, 1998.

• Deletant, D., România sub regimul comunist, Edit. Humanitas, Bucuresti, 1997.

• Drâmba , O. Istoria culturii si civilizaŃiei, ediŃia a II-a, Edit. Saeculum 10 si Edit. Vestala,

13 vol., Bucuresti, 2008.

• Fontaine, A, Istoria Războiului Rece, vol. 1-4, Edit. Militară; Bucuresti, 1991.

• Hitchins, K., Românii 1774 - 1866, Edit. Humanitas, Bucuresti, 1998.

• Hitchins, K., România 1866 - 1947, Edit. Humanitas, Bucuresti, 1996.

• Istoria Universală (Larousse), vol. I-III, Edit. Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2005-2006.

• McCauley, M., Rusia, America si Războiul Rece (1949-1991), Polirom, Iasi, 1999.

• Pop, A.I., Bolovan I., Istoria României. Compendiu, Cluj-Napoca, Institutul Cultural Român – Centrul de Studii Transilvane, 2005;

Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

6

• Popa I-A, Nagler, Th (coord.), Istoria Transilvaniei, vol. I (până la 1541), ediŃia a II-a, Institutul Cultural Român, Cluj-Napoca, 2009.

• Randell, K., Reforma catolică si Contrareforma, Edit. All, Bucuresti, 2001.

• Scurtu, I., Buzatu Gh., Istoria românilor în secolul XX, Edit. Paideia, Bucuresti, 1999.

• Sourdel D., Sourdel-Thomine J., CivilizaŃia Islamului Clasic, volumele 1-3, Edit. Meridiane, Bucuresti, 1975.

• Soulet, J. F., Istoria comparată a statelor comuniste, Edit. Polirom; Iasi, 1999.

E. TEMATICA PENTRU METODICA PREDĂRII

PENTRU DISCIPLINA ISTORIE

1. Istoria ca obiect de studiu în învăŃământul preuniversitar

• Curriculumul pentru istorie: planuri cadru, programe scolare de istorie, manuale scolare,

auxiliare didactice etc.;

2. CompetenŃele în predarea - învăŃarea istoriei

3. Valori si atitudini

4. Raportul dintre competenŃe, valori si atitudini si conŃinutul stiinŃific al disciplinei

5. Demersul didactic la istorie

• Concepte, probleme de atins, teme si domenii de conŃinut;

• Metode si tehnici de predare-învăŃare a istoriei;

• Resurse didactice

6. Proiectarea didactică la istorie

7. Evaluarea

8. RelaŃia profesor - elev în procesul de predare – învăŃare – evaluare

F. BIBLIOGRAFIA OBLIGATORIE PENTRU

METODICA PREDĂRII ISTORIEI

• *** Planuri cadru de învăŃământ valabile în învăŃământul preuniversitar.

• *** Programele scolare pentru istorie: clasele a IV-a – a XII-a.

• *** Manualele alternative pentru disciplina Istorie, clasele a IV-a – a XII-a cuprinse în Catalogul manualelor scolare valabile în anul scolar în care se susŃine concursul.

Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010

7

• AdăscăliŃei F., Bercea M., Dumitrescu D., Lazăr L., Manea M., Popescu M., Elemente de didactica istoriei, Edit. Nomina, Bucuresti, 2010.

• Bolovan, S.P., Didactica istoriei, Edit. Presa Universitară Clujeană, Cluj Napoca, 2007.

• Cerghit, I., Sisteme de instruire alternative si complementare. Structuri, stiluri si strategii, ediŃia. a II-a , Edit. Polirom, Iasi, 2008.

• Cerghit, I., 2006, Metode de învăŃământ, Edit. Polirom, Iasi.

• Cerghit, I., Neacsu, I., NegreŃ, I., Pânisoară, I.O., Potolea, D., Prelegeri pedagogice, Edit. Polirom, Iasi, 2001.

• Cucos, C., Pedagogie generală, , Edit. Polirom, Iasi, 2000.

• Doicescu, R. (coord), Ghid de evaluare pentru istorie, SNEE, Edit. ProGnosis, Bucuresti, 2001.

• Dumitrescu, D. (coord), Ghid de evaluare – disciplina Istorie, Bucuresti, 2010.

• Felezeu, C., Metodica predării istoriei, ediŃia a II-a, Edit. Presa Universitară Clujeană, Cluj Napoca, 2000.

• Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de istorie, clasele a IV-a - a VIII-a, Edit. Sigma, Bucuresti, 2001.

• Ghid metodologic pentru aplicarea programelor din aria curriculară "Om si societate", învăŃământ liceal, Edit. Sigma, Bucuresti, 2001.

• Nicola, I., Tratat de pedagogie scolară, E.D.P.,Bucuresti, 2001.

• Stoica, A. (coord.), Evaluarea curentă si examenele. Ghid pentru profesori, Edit. ProGnosis Bucuresti, 2001.

• Stoica, A., Evaluarea progresului scolar. De la teorie la practică, Edit. Humanitas EducaŃional, Bucuresti, 2003.

• Tănasă, Gh., Metodica predării-învăŃării istoriei, Edit. Spiru Haret, Iasi, 1998.

Autori:

Dumitrescu Doru, inspector general, Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului

Doicescu Rozalia Paula, consilier, Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare

Gavrilă Mariana-LetiŃia, inspector de specialitate, Inspectoratul Scolar JudeŃean Brasov

Manea Mihai, inspector de specialitate, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti

Ochescu Maria, inspector management, Inspectoratul Scolar JudeŃean Vâlcea

Păun Rodica, profesor, Colegiul NaŃional “George Cosbuc”, Cluj-Napoca.